GroenLinks-jongeren starten 'ongemakkelijke' tegencampagne SuitSupply
'SuitSupply Reversed' (Omgekeerd, red.) is een reactie op de controversiële, licht erotische reclamecampagne van de Amsterdamse pakkenmaker. Op verschillende plekken in de stad hingen eind vorige maand posters van een dame met ontbloot bovenlijf, waar twee kleine mannen van afgleden. Die campagne stuitte veel Amsterdammers tegen de borst en kwam eigenaar Fokke de Jong zelfs op een doodsbedreiging te staan.
Morgen, op Internationale Vrouwendag, lanceert Dwars een ludieke tegencampagne. Op de Universiteit van Amsterdam, afdeling Roeterseiland, gaat voorzitter Lyle Muns 's middags de bovenstaande posters plakken. 'Als reactie op de controversiële postercampagne van SuitSupply', zegt hij tegen AT5.
Dwars heeft eerst overwogen om bijvoorbeeld tampons over de abri's van SuitSupply te plakken, maar de organisatie pakt het subtieler aan. Muns wil naar eigen zeggen geen boze, zure campagne voeren. 'Maar we willen wel mensen aan het denken zitten. Want zulke campagnes worden altijd gevoerd met vrouwen, nooit met mannen'.
'Onze boodschap is ook niet dat SuitSupply dit niet zou mogen doen', benadrukt Muns. 'De vrijheid van meningsuiting is een groot goed. Maar zo'n poster met een man roept onmiddellijk de reactie op: 'dat ziet er gek uit'. We willen hiermee gelijkwaardigheid creëren. We willen dat er in ieder geval over nagedacht wordt'.
De posters komen overigens niet alleen in Amsterdam te hangen, aldus Muns. Ze worden door heel het land verspreid. Iedereen kan ze downloaden op de Facebookpagina 'Women's day action: Suit Supply Reversed'.