Had bestuurster lijn 51 wel mogen rijden op dag ongeluk?

De bestuurster van sneltram 51 die begin deze maand op de Oranjebaan in Amstelveen op lijn 5 botste, mocht niet op trams rijden. Maar of het GVB daarmee in de fout is gegaan, is nog maar de vraag.

Bij het ongeluk op 1 februari raakten vier mensen gewond. De bestuurster van de sneltram was eind vorig jaar, net als zo'n tweehonderd collega's, uitgebreid getest. Zij en vier anderen werden door de psycholoog niet geschikt bevonden om op de tram te rijden.

De vraag is nu: Had zij achter het stuur van lijn 51 mogen zitten? Belangrijk voor het antwoord op deze is de status van de lijn. Want is het een tram of een metro?

"Het is een hybride lijn", zegt een GVB-woordvoerder Eric Bosman. "Van Centraal Station tot aan Amsterdam-Zuid is het een volwaardige metro. Vanaf Zuid gaat hij verder als sneltram naar Amstelveen."

Test

De vrouw en ook haar vier afgeteste collega's mochten ondanks de negatieve test blijven rijden op de 51. De nieuwe 'wet lokaal spoor' zegt eigenlijk niets over zo'n hybride lijn. Maar het is toch opvallend te noemen dat geen van de vijf sinds het ongeluk op de lijn worden ingezet.

"We willen dat al onze mensen op deze lijn rijden deze tests hebben gehaald. Dus we hebben besloten ze niet meer op 51 in te zetten", zegt Bosman. "We waren er al mee bezig, het toeval wil dat het samenviel met dit vervelende ongeluk." 

Volgende week is het onderzoek naar het ongeluk afgerond, dan kan er worden gekeken of er verantwoordelijk is gehandeld door het GVB.

Tip de redactie