De kaaswinkels in de Amsterdamse binnenstad leveren hun eigenaar veel geld op. Zo mocht de ondernemer achter de zestien kaaswinkels tussen Centraal Station en Leidseplein in 2014 één miljoen euro winst noteren en werd een omzet van 51,9 miljoen euro gedraaid.

De Noord-Hollandse familie achter het bedrijf Henri Willig Groep draaide in 2014 een omzet van 51,9 miljoen euro, tegen 47 miljoen euro een jaar eerder, blijkt uit cijfers die Quote inzag.

De onderneming steek midden jaren '90 neer in het vermaarde winkelcentrum Magna Plaza en groeide uit tot een van de grootste kaasverkopers van Amsterdam.

De winst bleef daarbij nog iets achter: 1 miljoen in 2014, tegen 728.000 euro in 2013. De brutomarge doet Quote 'watertanden'. Die bedroeg namelijk 17,8 miljoen. Daaruit leidt het blad af dat de ondernemersfamilie veel geld investeert in winkels en personeel. Zo groeide het bedrijf sinds 2009 met honderd medewerkers.

De initiatiefnemer achter 'Red de Binnenstad' deed deze week in Het Parool nog zijn beklag over de verschraling van het aanbod in de binnenstad. Volgens hem voelen steeds meer Nederlandse klanten zich door het schrale winkelaanbod niet meer welkom.