De bereikbaarheid van Amsterdam loopt gevaar. Daarvoor waarschuwt branche-organisatie TLN (Transport en Logistiek Nederland).

Ondanks dat er de komende jaren honderden miljoenen in wegen rondom Amsterdam gestoken worden, zal dat volgens TLN onvoldoende zijn.

De komende jaren gebeurt er veel op infrastructureel gebied. Zo is er het project Zuidasdok waarbij de A10-zuid wordt verbreed naar twee keer zes rijstroken. Ook de A9 wordt flink onder handen genomen.

Desondanks zijn er nog grote knelpunten zegt Renée Reijers van TLN. "De A10-noord kan echt een opwaardering gebruiken, daar is de ruimte voor. Een aansluiting van de A8 op de A9 zal ook een stuk helpen. En de A1-Muiderberg naar Diemen, dat is echt nu al een knelpunt."

Asfalt

TLN erkent dat alleen asfalt erbij geen oplossing is. "Het gaat ook om spreiding over de dag, daar moet beter naar gekeken worden. Op het gebied van digitale infrastructuur is ook nog ruimte voor verbetering", vertelt Reijers.

In een reactie laat de stadsregio Amsterdam weten dat er in de periode tot 2030 ruim 450 miljoen euro wordt geïnvesteerd in het wegennet in de regio Amsterdam. De focus ligt volgens de Stadsregio op de aansluitingen van stedelijke en regionale wegen.

Reijers erkent dit. "Er gebeurt veel, maar onze zorgen zijn met name op de langere termijn. Als je kijkt naar termijnen van tientallen jaren is het niet genoeg", zegt zij.