Met de laatste editie van de dwaze dagen gaat de Bijenkorf over op een strategie gericht op 'de rijkere klanten'. De stad is steeds meer in trek bij rijke toeristen, vooral bij Russen en Chinezen.

"Internationale shoppers gaan op een soort excursie naar dit soort winkels, in allerlei steden. Amsterdam hoort daar tegenwoordig ook bij, daar kan je blij mee zijn of niet, maar dat is een feit. Dus komen ze ook shoppen", aldus econoom Hans de Geus.

Winkeliers spelen in op deze trend want deze groep rijke toeristen geven doorgaans twee tot vijf keer meer uit dan de rest van het winkelend publiek.

Het Damrak was voorheen een winkelgebied voor de gemiddelde Amsterdammer. Maar dat is veranderd, tegenwoordig komen er veel rijke toeristen naar de stad om geld uit te geven.

Russisch 

De Geus snapt wel dat een grote groep winkels zich richt op de rijke toeristen. De Bijenkorf roept zelfs haar mededelingen al een paar jaar om in het Russisch en Chinees en in september volgend jaar opent op het Damrak het peperdure warenhuis Haussman z'n deuren. 

"Het is nieuwe vraag in een segment dat we tot nu toe nog niet zo goed kenden en er valt veel geld mee te verdienen. Je kan er wat van vinden als Amsterdammer, je kan ook zien dat het wel leuk is dat zoiets er is, als de diversiteit maar blijft natuurlijk."

Keuze

Bovendien wijst Geus erop dat de gemeente zelf invloed kan uitoefenen op deze trend. "Het stadsbestuur wil dit, met name D66, die vindt het allemaal best 'gaaf'. Allemaal van die startups, expats en ook dit soort mensen, dat is gewoon een keuze.

"Het kan ook een keuze zijn om beleid te maken wat hier tegenin gaat. Mocht het dus te erg worden, dan moeten we dat ook gewoon doen", vervolgt hij.