Woensdag gaat de twintigste editie van het Amsterdam Dance Event (ADE) van start. Dit jaar verwacht de organisatie 365.000 bezoekers, wat wederom een record zou zijn.

Wat in 1995 begon met een kleinschalig programma voor driehonderd professionals en optredens op hooguit vijf locaties in de stad, is inmiddels uitgegroeid tot 's wereld grootste conferentie en clubfestival voor elektronische muziek.

"ADE is een landmark geworden. Als je in de sector zit, moet je er eigenlijk wel naartoe", zegt directeur Richard Zijlma.

En dat heeft volgens hem weer een grote aantrekkingskracht op bezoekers. Naar verwachting komen er dit keer zo'n 365.000 uit binnen- en buitenland op de meer dan driehonderd evenementen af. "Amsterdam ademt vijf dagen lang dance", zegt Zijlma.

Ontmoetingsplek

Met optredens van 2.200 artiesten, is de stad een ontmoetingsplek waar onder anderen uitgevers, platenlabels, managers en agenten vanuit de hele wereld met elkaar zaken doen. "Het is een soort Walmart (supermarktketen) voor de dance-industrie."

De groei van het evenement is hand in hand gegaan met het succes van de Nederlandse dj-scene en de populariteit van de muziekstroming wereldwijd, weet de directeur.

Overigens waren er ook moeizamere edities. "Bijvoorbeeld zo'n twaalf jaar toen het omslagpunt kwam naar het digitale tijdperk, waarbij mensen muziek gingen downloaden in plaats van kopen. In deze fase was er niet meteen een antwoord op de vraag naar alternatieve verdienmodellen."

Dj's waren toen volgens hem ook nog niet de popsterren die het nu zijn. "De hele sector heeft zich toen opnieuw uitgevonden"

Breedtesport

Inmiddels is de dance-industrie volgens Zijlma te vergelijken met breedtesport, zoals voetbal. "Je hebt de top die ook op toplocaties optreedt en veel verdient. Daarnaast heb je overal ter wereld mensen die muziek produceren en dj'en, van wie sommigen een beetje bijverdienen in een lokale club op de zaterdagavond."

De directeur zou graag zien dat meer hightech-bedrijven hun innovaties te presenteren op het evenement. Bedrijven als Spotify, Facebook en YouTube hebben zich al aan ADE verbonden.

Omdat vorig jaar tijdens ADE drie bezoekers zijn overleden aan de gevolgen van drugsgebruik, is er dit keer extra aandacht voor het gebruik hiervan. Volgens Zijlma wordt er nog beter gewaarschuwd voor de gevaren. Ook is drugsgebruik bespreekbaarder is geworden.

"We krijgen veel positieve reacties op de campagne van Jellinek, zoals uit Amerika waarbij ze aangaven dat zoiets bij hen vrijwel ondenkbaar zou zijn", aldus Zijlma.