De gemeente moet mogelijk vooruit gaan betalen bij de afbouw van de Noord-Zuidlijn. Volgens curator Louis Deterink kan dat een gevolg zijn van een eventueel faillissement van installatiebedrijf Imtech.

Het is vrijwel zeker dat Imtech binnenkort faillissement gaat aanvragen, voorspelde Deterink dinsdagavond in Nieuwsuur. Dat gebeurt volgens hem vrijwel altijd als een bedrijf uitstel van betaling aanvraagt.

Zodra het bedrijf failliet is krijgen curatoren het voor het zeggen en gaat er gekeken worden of andere bedrijven bepaalde projecten van Imtech willen overnemen. "Wat vaak nodig is zijn extra investeringen om het af te maken, dus daar zullen ze overbruggingsfinancieringen voor nodig hebben."

Als die overbruggingsfinancieringen er niet komen, dan zullen opdrachtgevers zelf vooruit moeten gaan betalen, zegt Deterink. Dat kan ook gelden voor een project als de Noord-Zuidlijn. "De oplossing in praktijk is vaak dat opdrachtgevers vooruitbetalingen doen, om daarmee te kunnen zorgen dat een project kan worden afgemaakt."

'Zeker gevolgen'

Of het daadwerkelijk zover gaat komen is nog onduidelijk. Na het faillissement zal moeten blijken of andere bedrijven een overbruggingsfinanciering willen verlenen voor het afbouwen van de Noord-Zuidlijn. Dat wordt pas weer duidelijk als Imtech daadwerkelijk failliet is verklaard.

Dinsdag werd bekend dat Imtech uitstel van betaling heeft aangevraagd. Wethouder Pieter Litjens, verantwoordelijk voor de metrolijn, gaf al aan dat het dreigende faillissement "zeker" gevolgen gaat hebben voor de Noord-Zuidlijn.

Raadsvragen

D66-gemeenteraadslid Bart Vink heeft dinsdag raadsvragen gesteld over de financiele problemen bij Imtech. Het raadslid wil ondermeer weten of een faillissement gevolgen heeft voor de planning en het budget van de Noord-Zuidlijn. Ook GroenLinks, de PvdA en de VVD gaven eerder al aan zich zorgen te maken.

"Het is van groot belang dat de Noord-Zuidlijn nu eindelijk gaat rijden", aldus D66'er Vink. "Verdere vertraging heeft ook gevolgen voor andere projecten zoals de Zuidas en de herziening van de tramlijnen."