Het spoor van de toekomstige Noord-Zuidlijn in Amsterdam is voltooid. De laatste rails van het 9,7 kilometer lange traject zijn afgelopen weken aangebracht tussen station RAI, waar de metro bovengronds komt, en de eindhalte Amsterdam Zuid.

Het nieuwe stuk spoor van 1.600 meter is nu volledig op de sporen van het bestaande metronet aangesloten. Ook de zogeheten derde rail voor de stroomvoorziening langs de baan is af.

Volgens projectleider Bas ten Berge, die donderdag de pers een blik achter de schermen gunde, ligt het werk grotendeels op schema en is de zeven weken durende zomerklus naar verwachting geklaard vóór maandag 17 augustus. Dan wordt de normale metrodienstregeling hervat. Tot die tijd blijft het metrospoor tussen de stations RAI en Zuid gestremd.

Op het gestremde traject zijn de bestaande sporen afgelopen maand gedemonteerd en verplaatst om ertussenin ruimte te maken voor de Noord-Zuidlijn. "Het zware werk aan het spoor en de derde rail zit erop. De komende weken zijn we nog bezig met het fijnere kabelwerk voor de stroom en de treinbeveiliging", zegt Ten Berge. In de laatste week maken lege metrotoestellen testritten tussen RAI en Zuid.

Video: Noord-Zuidlijn Amsterdam voltooid

Station Zuid

Op metrostation Amsterdam Zuid, het laatste en achtste station op het traject tussen Amsterdam-Noord en de Zuidas, is afgelopen weken gewerkt aan de verbreding van de trap, het verplaatsen van de lift en de bouw van een perronoverkapping. Er zijn ook extra ov-chipkaartpoortjes geplaatst om de grotere reizigersstroom vanaf 2017 te kunnen verwerken.