GVB wil bedrijfsleven mee laten betalen aan metro Amsterdam

Het GVB wil graag dat grote bedrijven in Amsterdam gaan meebetalen aan nieuwe metrolijnen. 

"Als we niet opschieten met nadenken over een duurzaam bereikbare stad, slibt de stad dicht", valt te lezen in het jaarverslag van de organisatie. 

De Noord-Zuidlijn alleen is niet genoeg, denk GVB-directrice Alexandra van Huffelen. "Er is op de langere termijn meer nodig", stelt Van Huffelen. Zo vreest het GVB voor grote opstoppingen als forenzen bij de aankomende verbouwing van de A10 bij het zakencentrum aan de Zuidas hun auto niet massaal omruilen voor een ov-abonnement. "Je gaat toch ook niet met de auto naar Wall Street?", zegt Van Huffelen. 

Ze vindt het van belang dat grote bedrijven in Amsterdam, net als in Londen, Parijs en Kopenhagen, gaan investeren in extra maatregelen, zoals een nieuwe metrolijn en nieuw materieel. 

Nieuwe lijnen

Eerder dit jaar opperde Van Huffelen dat zo’n nieuwe metrolijn tussen IJburg en Schiphol kan worden gebouwd. Maar ook andere mogelijke lijnen, zoals het doortrekken van de metrolijn vanaf station Isolatorweg naar Centraal station of het doortrekken van deze lijn naar Noord via de Houthavens, worden onderzocht door de gemeente Amsterdam.

Zelf kan GVB deze extra investeringen in infrastructuur en materieel niet dragen. De stadsvervoerder maakte in 2014 een bescheiden winst van drie miljoen euro, tegenover 0,3 miljoen euro een jaar eerder.

GVB krijgt ook minder subsidie. Die loopt de komende jaren terug van 102 miljoen euro in 2012 naar 36 miljoen euro in 2024. Per gemiddelde werkdag vervoert het GVB nu ongeveer 750.000 reizigers.

Lees meer over:
Tip de redactie