
Eenrichtingsverkeer op de Vijzelstraat richting Muntplein
Dat schrijft Het Parool donderdag.
Het plan is bekend gemaakt door het college van B en W. Het Muntplein, dat onderdeel uitmaakt van de Amsterdamse Rode Loper, moet hiermee veiliger en overzichtelijker worden. Trams, auto's , fietsers en voetgangers komen momenteel van alle kanten.
Het nieuwe plan biedt vooral meer ruimte aan voetgangers. Zo komt wordt het voetpad verbreed aan het Rokin, het Muntplein en aan het Singel.
Volgens het college is de aanpak van het plein hard nodig. "Als er niets gebeurt ontstaat hier over enkele jaren een onacceptabele verkeerssituatie. Zonder een ingreep loopt de Munt in 2020 vast", aldus het college.
Gevolgen
Er is gekozen voor de minst ingrijpende variant, echter erkent het college wel dat ook hierbij negatieve punten ontstaan. "Niets doen zou echter nog grotere nadelige gevolgen hebben."
Veel mensen hebben gereageerd op eerdere concepten voor de herinrichting van het plein. Die reacties hebben geleid tot wijzigingen die nu zijn doorgevoerd. Door de rijrichting van de Nieuwe Doelenstraat niet om te draaien concentreert het autoverkeer zich op de doorgaande route Rokin, Damrak en Prins Hendrikkade en niet op de Amstel en de grachten.
In het voorjaar van 2015 hoopt de gemeente het plan volledig afgerond te hebben. Als dat lukt, kan er in 2016 gestart worden met de werkzaamheden aan het Muntplein.