ProRail onderzoekt of het spoorviaduct in Gouda net als het viaduct voor het wegverkeer is aangetast door betonrot. Over eventuele consequenties hiervan, kan de spoorwegbeheerder nog niets zeggen.

Beide viaducten dateren uit 1940/1941 en lopen over de spoortunnel die in die tijd een spoorwegovergang verving.

Half juni werd het verkeersviaduct afgesloten voor het gemotoriseerd verkeer. De betonconstructie onder het asfalt bleek minder sterk dan die zou moeten zijn. Aanvullend onderzoek bracht een een chemische reactie (ASR) aan het licht. Die tast het beton aan. De reactie is niet te stuiten en drukt het beton van binnenuit uit elkaar. Dat geeft scheuren, maar vermindert ook de draagkracht van de brug. Vervangen gaat een paar miljoen euro kosten.

De resultaten heeft de gemeente gedeeld met ProRail. Die laat nu onderzoeken of het spoorviaduct dezelfde problemen kent. Uitsluitsel is er nog niet en dus is ook niet duidelijk wat de gevolgen zijn, zegt een woordvoerder van ProRail.

Evenmin is duidelijk wat dit kan betekenen voor het treinverkeer van Utrecht/Woerden via Gouda naar Rotterdam en naar Den Haag als ook het spoorviaduct 'op slot' moet.