De Alphenaar, het eerste Nederlandse binnenvaartschip dat vaart op duurzame batterijen, heeft maandag z'n eerste vaart gemaakt. Het 'Tesla-schip' vervoert Heineken-flesjes van Alphen naar het Noord-Brabantse Moerdijk.

Het schip, van de containerhaventerminal CCT (Alpherium), vaart al drie jaar op elektriciteit. Maar tot nu toe werd de aandrijving ervan verzorgd door een dieselaggregaat. Dat is nu verleden tijd, door de komst van verwisselbare energiecontainers.

Dat zijn containers gevuld met batterijen, die met groene stroom zijn volgeladen. De containers worden bij CCT opgeladen. Vertrekt De Alphenaar, dan worden er volgeladen containers opgezet en de leeggevaren exemplaren weer opgeladen. Zie het als een duurzaam opgeladen 'powerbank' die je voor je telefoon gebruikt.

Deze containers worden ook wel ZES-packs genoemd. Dat verwijst naar het bedrijf Zero Emission Services (ZES). Dat bedrijf werd vorig jaar opgericht door een verzameling van bedrijven, waaronder energiebedrijf ENGIE, de ING-bank en het Havenbedrijf Rotterdam. Doel van ZES is de binnenvaart emissievrij maken. Heineken en CCT hebben een tienjarig contract met ZES getekend.

De Alphenaar is negentig meter lang, 10,50 meter breed en heeft een draagvermogen van circa 1900 ton. Op termijn moeten ook de andere twee schepen van CCT emissievrij gaan varen.