De gemeente Alphen aan den Rijn is vanaf dinsdag ook bereikbaar via Whatsapp. Inwoners kunnen WhatsApp-berichten versturen naar de gemeente met meldingen over de openbare ruimte of een vraag stellen over de gemeentelijke diensten.

Vragen en meldingen van inwoners worden van maandag tot en met vrijdag tussen 08.30 en 16.00 uur binnen een uur beantwoord.

Berichten die buiten kantoortijden zijn verstuurd, worden de volgende werkdag beantwoord. De gemeente Alphen aan den Rijn is bereikbaar via het nummer 06 - 10 40 63 39.

Wethouder Ed de Leest stuurde op 16 januari de eerste whatsapp naar de gemeente, die door het Klantcontactcentrum wordt behandeld. "Kan ik subsidie krijgen op mijn zonnepanelen?", zo luidde de vraag van de wethouder, die Duurzaamheid in zijn portefeuille heeft.

Het antwoord volgde binnen enkele minuten: "Goedemiddag Ed, Bedankt voor je vraag. De gemeente geeft geen subsidies, maar heeft wel mogelijkheden voor een duurzaamheidslening. Informatie en het aanvraagformulier vindt u op onze website. Zie deze link over de Duurzaamheidslening. Heeft u nog andere vragen, wij helpen u graag."

Privacy

De Leest verwacht dat inwoners veel gebruik zullen maken van het nieuwe communicatiekanaal van de gemeente. "Het blijkt dat mensen WhatsApp een prettig communicatiekanaal vinden. Daarnaast kan men ook nog steeds contact zoeken via de website, Facebook en Twitter. WhatsApp wordt nu aan dit rijtje toegevoegd", aldus De Leest.

De gemeente deelt via WhatsApp geen privacygevoelige informatie met bewoners zoals persoonsgegevens, een bankrekeningnummer of burgerservicenummer. Bij privacygevoelige informatie ontvangen inwoners een brief op naam of kunnen zij langskomen bij de balie.