In 2002 veel hulpbehoevenden zonder stroom

AMSTERDAM - In Amsterdam kwamen vorig jaar zeventig tot tachtig hulpbehoevenden zonder stroom te zitten omdat zij geestelijk niet in staat waren hun rekening te betalen. Het gaat om ouderen, gehandicapten en mensen die in de war zijn. Dit heeft de GG & GD in de hoofdstad vrijdag laten weten.

De GG & GD vindt dat energiebedrijf Nuon minder snel de stroom moet afsluiten omdat de wanbetaling deze mensen niet is aan te rekenen. "Het zijn mensen die niet goed voor zichzelf kunnen zorgen en al hulp ontvangen", aldus een woordvoerder. "Het ergste is dat deze mensen nu nog grotere problemen krijgen. Zonder stroom kan de thuiszorg ze niet goed helpen."

"Je kunt niet aan een klant zien of die voor zich zelf kan zorgen"

Nuon beaamt dat dit voorkomt, maar zegt dat ze niet zomaar tot afsluiting overgaat. "Daar gaan eerst twee tot drie maanden overheen", aldus een woordvoerster. "Wij versturen een aantal brieven en er gaat iemand langs de deur. Maar je kunt niet altijd zien aan een klant of die niet voor zichzelf kan zorgen."

"Geen goede klachtenregeling"

De PvdA wil dat de gemeente Amsterdam, die 9 procent van de aandelen Nuon bezit, actie onderneemt. "Nuon zet de hulpbehoevende wanbetaler in de kou", aldus de PvdA-fractie. Volgens de partij heeft Nuon zich ook niet gehouden aan de belofte in 1999 een goede klachtenregeling in te stellen. "De klachten over de energieleverancier stapelen zich op." Eind vorig jaar kreeg Amsterdam te maken met een aantal flinke stroomstoringen die een groot deel van de stad platlegden.

Volgens Nuon is er niks mis met de klachtenregeling. "Wij hebben 2,7 miljoen klanten. Dan valt er soms een klant tussen het wal en het schip, hoe vervelend we dat ook vinden." Het energiebedrijf zegt maandelijks 280.000 telefoontjes en 20.000 e-mails en brieven te ontvangen. Behalve klachten betreft het ook vragen en adreswijzigingen. Nuon werkt wel aan een nieuwe klachtenprocedure.

Tip de redactie