Politie Amsterdam belt burgers terug

AMSTERDAM - De politie in Amsterdam belt burgers in een paar wijken binnen een paar dagen terug om te vertellen wat er met hun melding is gedaan.

Voor burgers is het vaak niet duidelijk wat de politie doet met een telefoontje over bijvoorbeeld een burenruzie, fout geparkeerde auto's, een vechtpartij of overlast. Met de proef 'Service aan Melders' wil de Amsterdamse politie dit inzichtelijk maken, liet een woordvoerder woensdag weten.

De proef, die half februari is begonnen, duurt drie maanden.

Druk

Vooralsnog retourneert de politie alleen telefoontjes van bewoners in Oud-West, de Rivierenbuurt en de gemeenten Diemen en Ouder-Amstel. "Het is veel te druk om dit nu al in de hele Amsterdamse regio in te voeren", aldus de zegsman. De service is volgens hem vergelijkbaar met "after-sales in de commerciële wereld."

De dienstverlening geldt zowel voor meldingen die binnenkomen via het alarmnummer 112 als het nummer 0900-8844. De politie hoopt dat het nieuwe initiatief mensen motiveert om in de toekomst nog eens een keer te bellen en dat hiermee de aangiftebereidheid toeneemt.

Na drie maanden wordt bekeken of burgers enthousiast zijn over de terugbelservice.

Presentje

Een andere noviteit is dat de Amsterdamse politie sinds enkele weken mensen op twee bureaus een 'presentje' geeft als ze te lang moeten wachten om aangifte te kunnen doen. "Het streven is burgers binnen ongeveer twintig minuten te helpen", aldus de woordvoerder. "Dat is vaak de wachttijd."

Troostpakket

Als dat veel langer duurt, kunnen mensen kiezen tussen een 'troostpakket', bestaande uit een pen en een boekje, of 7,50 euro die ze aan een goed doel kunnen besteden.

Het gaat volgens een woordvoerder om bewoners die zonder afspraak aangifte komen doen, bijvoorbeeld van een gestolen portemonnee of autoradio. Vooralsnog doen de politiebureaus Linneausweg in Amsterdam-Oost en Amstelveen-Zuid mee aan dit experiment.

Tip de redactie