Trajectcontroles leveren 1,7 miljoen bekeuringen op

DRIEBERGEN - Weggebruikers hebben vorig jaar 1,7 miljoen bekeuringen gekregen omdat ze te hard reden op stukken snelweg waar trajectcontrole is. Dat maakte het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie (BVOM) woensdag bekend.

Het BVOM maakte eerder op de dag bekend dat er 2,3 miljoen boetes waren uitgeschreven. Een woordvoerder van het BVOM verklaarde tegenover NU.nl dat er sprake was van een brutocijfer. "Er zitten nog kinderziektes in het systeem zoals verkeerd afgestelde apparatuur. Hierdoor heeft het CIB in totaal 600.000 boetes kwijtgescholden", aldus de woordvoerder.

Geliefd

Politie en justitie hebben de afgelopen jaren op veel plaatsen permanente snelheidscontrole ingevoerd. Bij trajectcontroles hangen camera's op verscheidene punten langs de weg. Zij maken opnames van elk passerend voertuig.

Een computer berekent de gemiddelde snelheid die tussen de twee meetpunten is gereden. Zeven dagen per week, 24 uur per dag. Overtreders krijgen automatisch een acceptgiro in de bus.

De trajectcontrole is een geliefd controlemiddel bij justitie.

Ongevallen

Snelheidsovertreders lopen altijd tegen de lamp en dat heeft als gevolg dat bestuurders zich volgens de regels gaan gedragen. De kans op ongevallen neemt ook af.

Percentages

"Op snelwegen zonder trajectcontrole houdt 10 tot 15 procent van de bestuurders zich niet aan de maximumsnelheid, op snelwegen mét trajectcontroles ligt dat percentage op 1 tot 2", zegt een woordvoerder van het bureau verkeershandhaving. "In het begin krijgen veel bestuurders boetes, maar als men eraan gewend is, dalen de percentages."

Overschie

Op de A13 bij Rotterdam Overschie, waar het systeem het langst (sinds mei 2002) in werking is, ligt het percentage overtreders met 0,2 het laagst. "Daar speelt waarschijnlijk ook mee dat het goed te zien is dat er mensen pal naast de snelweg wonen en dat die er last van hebben als er te hard wordt gereden. Op de A4 bij Hoofddorp werden de meeste boetens (zo'n 200.000) uitgeschreven, verklaarde de woordvoerder van het BVOM.

Verspreid over het land zijn er trajectcontroles op een tiental snelwegen, op de Zeelandbrug en in de Westerscheldetunnel.

Het OM wil het aantal trajectcontrolepunten de komende jaren uitbreiden.

Tip de redactie