Geen alcoholreclame voor 21.00 uur

DEN HAAG - Het nieuwe kabinet wil alcoholreclame op radio en televisie in de vroege avonduren verbieden. Volgens het conceptregeerakkoord waar radiozender BNR de hand op wist te leggen, willen de partijen het uitzenden van dergelijke commercials voor 21.00 uur verbieden.

Het huidige kabinet was al van plan om drankreclames aan banden te leggen. Maar minister Hans Hoogervorst (Volksgezondheid) trok dit dreigement in toen de alcoholbranche beloofde de reclame te voorzien van een waarschuwing onder de zestien jaar niet te drinken.

Bij de introductie noemde de Stichting Alcolholpreventie (STAP) de slogan 'Alcohol onder de 16, nog even niet' verkapte reclame.

STIVA

De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) ziet niets in het voorstel. Volgens een woordvoerster van STIVA is het voornemen slechts "symboliek''.

Volgens de zegsvrouw is er nu al een regeling die er voor zorgt dat geen alcoholreclame mag worden uitgezonden als 25 procent of meer van de kijkers naar een televisieprogramma minderjarig is.

Volgens STIVA blijkt uit onderzoek dat 66 procent van de Nederlanders tevreden is met die regeling.

Bovendien, zo stelt de organisatie waarin importeurs en producenten zijn verenigd, is het verband tussen alcoholreclames en drinken nooit aangetoond. STIVA noemt het voorstel van het nieuwe kabinet dan ook "ongericht''.

Tip de redactie