VOORBURG - De Nederlandse Spoorwegen hebben woensdag in de ochtendspits een trein ontruimd op station Voorburg. De trein was onderweg van Gouda naar Den Haag en raakte bij stops in Zoetermeer en Den Haag-Ypenburg zo vol dat reizigers in ademnood raakten.

De passagiers probeerden de deuren te forceren, waarop de verkeersleiding van de NS besloot dat iedereen de trein moest verlaten. Dat heeft een woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen (NS) gezegd.

De Telegraaf meldde op zijn website dat de trein is ontruimd nadat reizigers met elkaar op de vuist waren gegaan. Woordvoerders van NS en de Spoorwegpolitie konden dit niet bevestigen.

Ontruiming

De ontruiming was volgens de woordvoerder te wijten aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden. "Doordat RandstadRail niet rijdt, is het op dit traject al drukker dan normaal. Daarom hebben we extra treinen ingezet. Vanochtend was er echter sprake van een wisselstoring, waardoor verschillende treinen uitvielen. De betreffende trein raakte daardoor overvol met alle gevolgen vandien."

Problemen

RandstadRail verbindt Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag met elkaar, onder meer via de vroegere Hofpleinlijn van NS. Het lightrailsysteem kampt al maanden met grote problemen. Begin november werd die stilgelegd, nadat zeventien mensen gewond waren geraakt door een ontsporing.

Het is nog onduidelijk wanneer er weer treinen gaan rijden over het deels gloednieuwe tracé.

Rover

Reizigersorganisatie Rover heeft de NS opheldering gevraagd over het incident. Volgens een woordvoerder ontvangt de belangenorganisatie veel klachten over volle treinen tussen Zoetermeer en Den Haag.

Volgens de nieuwe dienstregeling zouden intercity's niet langer stoppen in Zoetermeer. Sinds RandstadRail werd stilgelegd, maken de snelste treinen toch weer stops in de derde stad van Zuid-Holland.

De VVMC, de vakbond van rijdend personeel, krijgt van haar leden ook meldingen over overvolle treinen. Volgens vakbondsbestuurder Wim Eilert kan dit voor het personeel tot gevaarlijke situaties leiden. "Een conducteur is het eerste aanspreekpunt voor reizigers als er problemen ontstaan. Emoties van de reizigers kunnen uitmonden in agressie richting het personeel."

Gangpaden

In volle treinen staan de reizigers niet meer alleen in de gangpaden, maar ook op de balkons achter de cabine van de machinist. Ook hier is Eilert niet over te spreken. "In geval van een calamiteit kan de machinist zijn cabine niet snel verlaten. We hebben voor de invoering van de nieuwe dienstregeling de NS gewaarschuwd voor deze problemen. Daar is toen niets mee gedaan."

Kamer

Tweede Kamerlid Madlener van de Partij voor de Vrijheid (PVV) wil van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat weten hoe het kan dat passagiers in de trein in ademnood zijn gekomen, en wat de minister gaat doen om dat te voorkomen. Ook heeft hij gevraagd of de veiligheid van de passagiers en het NS-personeel op enig moment in gevaar is geweest.