RIJSWIJK - Nederlanders willen dat de veiligheid op de weg meer aandacht krijgt. Ruim 80 procent wil een terugkerend rijadvies, 88 procent is voor een puntenrijbewijs. Dat blijkt uit een onderzoek waarvan het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zondag de resultaten heeft bekendgemaakt.

Onderzoeksbureau NEA vroeg in opdracht van het CBR aan het einde van de zomer 1300 Nederlanders naar hun mening over verkeersveiligheid. Daaruit bleek dat Nederlanders extra maatregelen die de veiligheid op de weg vergroten, belangrijker vinden dan bescherming tegen woninginbraak of veiliger vliegen.

Van de ondervraagden die een terugkerend rijadvies van het CBR wensen, wil ruim de helft dat zo'n advies geen bindende gevolgen krijgt. De rest ziet een verplichting, zoals het intrekken van de rijbevoegdheid, wel zitten.

Van de mensen die voorstander zijn van een puntenrijbewijs, wil procent dat dit voor alle rijbewijsbezitters geldt. Ruim 15 procent wil dit alleen voor bepaalde groepen, bijvoorbeeld ouderen.

3VO verrast

Verkeersveiligheidsorganisatie 3VO is verrast door de uitkomst van het onderzoek. Vaak is er sprake van een dubbele bodem, zei een woordvoerster van 3VO maandag. Bestuurders zijn voor een 30 km-zone, maar als ze zelf 30 moeten rijden, zijn ze minder enthousiast, weet ze. Dat de ondervraagden vinden dat de verkeersveiligheid meer aandacht moet krijgen, verbaasde haar niet.

VO wil, evenals het CBR, dat na het behalen van het roze papiertje momenten worden ingepland waarop bestuurders worden benaderd.

'Niet meer voor het leven'

"Het rijbewijs is niet meer voor het leven. Tussen je e en 70-jarige leeftijd zit een lange tijd waarin veel kan veranderen", aldus de zegsvrouw. Het tienjaarlijks rijadvies is een optie. Examinatoren wijzen na een test rijbewijsbezitters op wat ze kunnen verbeteren aan hun rijstijl en -vaardigheid.

Een puntenrijbewijs is een andere mogelijkheid. Het bestaat sinds 30 maart voor beginnende bestuurders. Als zij binnen vijf jaar drie strafpunten oplopen door overtredingen, moeten ze een rijvaardigheidsonderzoek bij het CBR doen.

Zij krijgen een strafpunt als ze worden aangehouden voor bumperkleven, meer dan dertig kilometer te hard rijden, te veel hebben gedronken of een ongeval met doden of gewonden veroorzaken. Als na een theorie- en praktijktest blijkt dat de bestuurder onvoldoende rijvaardig is, wordt het roze papiertje ingetrokken.