HILVERSUM - De commercial van verzekeraar Centraal Beheer over de acupunctuurbehandeling in een Chinees achterkamertje waar brand uitbreekt, heeft vrijdag de Gouden Loeki gewonnen.

De publieksprijs voor televisiereclame werd voor de twaalfde keer uitgereikt. De finale was live te zien op Nederland 1. Voor de derde keer valt de verzekeraar in de prijzen.

De reclame is gemaakt door bureau DDB uit Amsterdam dat ook tekende voor de reclame die als tweede uit de bus kwam: Hoera een dochter, gemaakt voor McDonald's.

Kijkers konden via de website Goudenloeki.nl tussen 1 en 21 december stemmen op hun favoriet. De vijf beste reclames gingen door naar de finale, waarin telefonisch en per sms een voorkeur kenbaar kon worden gemaakt. Reinout Oerlemans presenteerde de avond.

De eerste Gouden Loeki is uitgereikt in 1995 aan Zwaan van KLM. Andere winnaars in de afgelopen jaren waren onder meer Olifant van Rolo, Bommetje van Melkunie, Voetballertje van Calvé Pindakaas en Klussen van Amstel.