LEIDSCHENDAM - Het eigen land is dit jaar onder Nederlandse vakantiegangers populairder dan het buitenland. Dat blijkt uit vrijdag gepubliceerde jaarresultaten van het ContinuVakantieOnderzoek (CVO). TNS Nipo en het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen voeren dit onderzoek uit.

In 2006 vierden Nederlanders bijna 35 miljoen keer vakantie, een lichte (0,5 procent) toename ten opzichte van vorig jaar. In totaal werd er ongeveer 13 miljard euro uitgegeven aan verblijven waarbij minimaal één nacht buitenshuis werd doorgebracht voor ontspanning en plezier.

De markt voor binnenlandse vakanties groeide met 3 procent naar ongeveer 17,8 miljoen vakanties. Het buitenland was minder in trek met een afname van 2 procent. Dit jaar trokken Nederlanders 16,8 miljoen keer voorbij de landsgrenzen.

Klappen

Met name het nabije buitenland was uit de gratie. Turkije kreeg de zwaarste klappen. In 2005 gingen er nog 990.000 Nederlanders naar het land op de grens tussen Europa en Azië. Dit jaar waren dat er 640.000. De onderzoekers van het CVO verklaren de afname door te wijzen op de aanhoudend negatieve media-aandacht voor Turkije.

Toerismepromotie

Daarnaast zouden toeristen weinig binding hebben met het land. Turkije kondigde donderdag aan dat het in 2007 fors gaat investeren in toerismepromotie in Nederland.

Verre vliegvakanties waren juist wel in trek. Ruim 1,6 miljoen Nederlanders brachten hun vakantie buiten Europa door, een nieuw record.

Frankrijk

De top drie van vakantiebestemmingen bleef ongewijzigd. Frankrijk, de traditionele nummer één, ontving 2,7 miljoen Nederlanders, gevolgd door Duitsland (2,6 miljoen) en België (2 miljoen).

Een op de vijf Nederlanders ging dit jaar helemaal niet op vakantie. De overige Nederlanders trokken er gemiddeld 2,8 keer op uit.

Badplaatsen

Binnen Nederland waren vooral Zuid-Limburg en de Achterhoek in trek met een groei van ongeveer 10 procent. De Noordzeebadplaatsen en de Veluwe waren eveneens populair.

De Waddeneilanden, Twente, Salland, de Vechtstreek, Groningen en Friesland kregen minder bezoekers in vergelijking met vorig jaar. De overige regio's boekten lichte groei.