Belgische omroep meldt onafhankelijkheid Vlaanderen

BRUSSEL - De Franstalige Belgische televisiezender RTBF heeft woensdag een flink aantal Belgen laten schrikken. De zender onderbrak de programmering voor een speciale nieuwsuitzending waarin werd gemeld dat Vlaanderen zich onafhankelijk had verklaard.

Ook werd gesteld dat koning Albert II het land uit onvrede zou hebben verlaten. Na ongeveer een half uur meldde de RTBF dat het nieuws niet waar was.

Een aantal Belgische politici zat in het complot en liet zich interviewen. Onder hen de voorzitters van het Belgische parlement en van het Waalse parlement. Maar anderen, onder wie premier Guy Verhofstadt, de minister van Defensie en de premier van Wallonië spraken schande van de uitzending.

Slechte smaak

De woordvoerder van premier Verhofstadt noemde de uitzending "een misplaatste grap die getuigt van slechte smaak". Hij was al gebeld door buitenlandse media. Het Amerikaanse CNBC zou het nieuws zelfs al hebben overgenomen, aldus de woordvoerder van Verhofstadt.

Minister van Defensie André Flahaut noemde de grap "weerzinwekkend, niet te tolereren en schandalig". De minister-president van Wallonië, Elio di Rupo, noemde de uitzending "meer dan betwijfelbaar".

Thema

De staatkundige toekomst van België is een belangrijk thema in de aanloop naar de parlementsverkiezingen in België, volgend voorjaar. Veel Vlamingen willen onafhankelijker zijn van Wallonië.

RTBF wilde met de nepuitzending het belang van de toekomst van België aantonen, aldus het hoofd informatie van de zender.

Tip de redactie