UTRECHT - Zelfs de man als symbool van het womanizen kan niet aangeven wat de ideale vrouw is. Daarom probeert het Centraal Museum in Utrecht de komende vijf maanden de vraag te beantwoorden aan de hand van tentoonstellingen over onder meer de kleding van de vrouw, het parfum, liefdesbrieven en het vrouwenbeeld van de straat. Hulp krijgt het museum van negen modeontwerpers.

De tentoonstelling Woman, tussen 31 januari en 18 mei, moet meer duidelijkheid verschaffen over de contouren van de ideale vrouw. Negen hedendaagse modeontwerpers is gevraagd aan te geven hoe belangrijk het toppunt van vrouwelijkheid en verleidelijkheid in hun werk is. Viktor & Rolf, John Gilliano van (Christia Diro Couture) Vivienne Westwood, Veronique Leroy, Ann Demeulemeester, Bernhard Wilhelm, Maison Martin Margiela, Junya Watanbe en Hussein Chalayan geven hun visie op de vrouw anno 2003.

Opvallend in deze tijd is dat modeontwerpers hun eigen vrouwelijkheid en verleidelijkheid neerzetten waaraan ze het ideaalbeeld ontlenen. Het is het beeld dat past in de marketing van hun stijl. Het type vrouw van Martin Margiela met het bekende balkje voor de ogen contrasteert ernstig met het uitbundige frivole type van Vivienne Westwood. Volgens de kenners bij het Centraal Museum heeft de aftakeling van het centrale ideaaltype alles te maken met de diverse culturele achtergronden van de ontwerpers.

De westerse smaak domineert al lange tijd niet meer in de modewereld. Bovendien is Parijs allang niet meer de centrale modestad. Japanse ontwerpers als Juya Watanabe en Yohji Yamamoto en de Turks/Cypriotische Hussein Chalayan zijn al lange tijd populair.

Aan de andere kant speelt de trend mee dat vrouwen anno 2003 weer op en top vrouwelijk mogen zijn, compleet met bont - ook al is het nep - handtas en hakken. Synoniem daaraan is niet meer afhankelijkheid ten opzichte van de man, het slachtoffer van de patriarchale maatschappij.

Tussen al de beelden van de ontwerpers door worden van 16 maart tot en met 10 mei dubbelportretten en liefdesbrieven van de 17e en e eeuw gepresenteerd onder de titel Mijn alderliefste Lammetien. Daarnaast projecteren 25 Nederlandse modeontwerpers, fotografen, stylisten en kunstenaars hun visie op de ideale vrouw in etalages aan de Oude Gracht. Dat gebeurt aan de hand van foto's, installaties en films.

Verder wordt tot en met 27 april aandacht besteed aan het parfum dat in de 20e eeuw wordt ontdekt door de modehuizen om de vrouw naast haar kleding onweerstaanbaar te maken met een bijpassende geur. De kleine geschiedenis van het parfum wordt gepresenteerd in negen vitrines. Daarin worden de belangrijkste geurontwikkelingen, zoals het geurwater en de eau de cologne, van de afgelopen twee eeuwen tentoongesteld.