Campagne moet alcoholgebruik jongeren tegengaan

RIJSWIJK - De Stichting Verantwoord Alcoholgebruik (STIVA) begint woensdag een campagne tegen alcoholgebruik onder jongeren. Radiospotjes en flyers moeten jongeren en hun ouders wijzen op de risico's van drinken op jonge leeftijd. Dat gebeurt met de slogan "Alcohol onder de 16, nog even niet".

De flyer, die onder meer in supermarkten ligt, legt uit waarom jongeren onder de zestien geen alcohol moeten drinken en roept ouders op geen drank voor hun kinderen te kopen. Ook geeft de folder tips aan vaders en moeders om te voorkomen dat jongeren bier, wijn of sterke drank drinken.

STIVA geeft woensdagmiddag in Den Haag het startsein van de campagne. CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen neemt dan de flyer in ontvangst.

Website

De slogan van de campagne bestaat al een aantal maanden. Sinds april is "Alcohol onder de 16, nog even niet" te zien onder televisiereclame voor zwakalcoholhoudende dranken. Ook lanceerde STIVA toen de website www.alcoholonderde16nogevenniet.nl.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de organisatie van supermarkten, liet in een reactie weten de campagne te steunen en daar ook aan mee te werken. Volgens een woordvoerster werken supermarkten graag mee aan het tegengaan van alcoholgebruik onder jongeren, bijvoorbeeld door naar legitimatiebewijzen te vragen.

Cultuur

Jongeren maar ook ouders zouden hier echter vaak laconiek op reageren. "We vinden het heel belangrijk dat die norm van zestien jaar er inslijt. Het moet een cultuur worden", aldus de zegsvrouw.

Tip de redactie