Gewonden bij ontsporingen RandstadRail

DEN HAAG - In Den Haag zijn woensdagavond twee tramstellen van de RandstadRail ontspoord. De voertuigen van de nieuwe lightrailverbinding tussen Den Haag en Rotterdam liepen kort na elkaar nabij de haltes Forepark en Ternoot uit de rails. Bij Forepark raakten vijftien passagiers gewond.


Foto: Peter van Zetten | Er lijkt geen verband te zijn tussen de twee ontsporingen

Op last van de Inspectie Verkeer en Waterstaat is woensdagavond tot nader order alle vervoer op de nieuwe lijn stilgelegd.


Foto: René Hindriks l Passagiers wachten in ontspoorde trein

Het ging om voertuigen van de Rotterdamse vervoerder RET en van de Haagse HTM, die rijden op de Erasmuslijn tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Hofplein.

Ontsporingen

Direct na de ongevallen besloten HTM en RET al zelf het RandstadRailverkeer stil te leggen totdat bekend is wat de ontsporingen heeft veroorzaakt. Beide maatschappijen gingen woensdagavond uit van een technisch mankement.


Foto: Martin van Os l Hulpdiensten komen in actie

Er lijkt geen verband te zijn tussen de twee ontsporingen. Dat maakt het onderzoek naar de ongevallen gecompliceerd. Dat zei een woordvoerster van het Haagse vervoersbedrijf HTM, verantwoordelijk voor de sporen in de Haagse regio.

Stroom

Het tramstel van de RET, dat bij halte Forepark van de rails liep, beschadigde de bovenleiding. De brandweer moest de stroom uitschakelen om de passagiers veilig uit het voertuig te helpen.

Gewonden

Vijftien reizigers raakten lichtgewond, twee van hen moesten naar het ziekenhuis voor hechtingen. In het voertuig zaten op het moment van het ongeval honderd tot 120 passagiers. Bij het ongeval nabij halte Ternoot raakte niemand gewond.

Buspendels

Veel reizigers waren donderdagochtend niet op de hoogte van de problemen met de RandstadRail. "Dat is niet helemaal vlekkeloos verlopen. Veel mensen wisten niets van de buspendels en dus was het erg druk op de stations. Sinds 9.30 uur is de rust redelijk teruggekeerd op de stations. We proberen met borden op de stations reizigers duidelijk te maken dat er buspendels rijden", aldus de zegsvrouw.

De bussen rijden volgens haar met een hoge frequentie, maar minder vaak dan de trams volgens de normale dienstregeling.

Op 3 november ontspoorde er ook al een tramstel van de RandstadRail tussen Den Haag en Zoetermeer, bij station Den Haag Centraal. Niemand raakte gewond. Slijtage aan de rail bleek toen de oorzaak. De lightrailverbinding kampt al sinds de opening geregeld met sein- en wisselstoringen.

Testritten

In RandstadRail werken de vervoerders van de HTM samen met de Rotterdamse RET. In het Rotterdamse deel zijn nog geen opvallende incidenten geweest, het Haagse deel grossiert erin sinds de start van de verbindingen eind oktober.

De woordvoerster van de HTM heeft daar geen verklaring voor. "Er zijn testritten uitgevoerd, het was verantwoord en veilig. De Inspectie heeft groen licht gegeven. Zoiets hebben we natuurlijk niet voorzien."

Slechte rails

In een eerder geval werd de HTM geconfronteerd met een slechte kwaliteit rails, die te snel versleet en voor een ontsporing zorgde. Dat deel is vervangen en volgens de woordvoerster lag er onder de lightrail die op het rechte stuk ontspoorde rails die wel goed is.

De woordvoerder van de RET erkent dat de incidenten zich steeds op Haags grondgebied afspelen. Maar dat zegt volgens hem niets.

"We moeten afwachten wat het onderzoek uitwijst. We werken nauw samen en moeten hier samen doorheen. We doen ons stinkende best om het "snel, veilig en comfortabel" te maken, zoals het motto van RandstadRail luidt."

Onderzoek

De wethouders van verkeer van Den Haag en Rotterdam, Pieter van Woensel en Jeannette Baljeu, zeiden de incidenten zeer te betreuren. Ze vinden het vooral erg voor de slachtoffers. Beide bestuurders willen eerst de onderzoeksresultaten afwachten voor ze conclusies trekken.

Reizigersvereniging Rover ziet het liefst dat de reizigers met bussen worden vervoerd tot bekend is wat de ontsporingen veroorzaakte. De vereniging eiste woensdag een uitvoerig onderzoek door onder andere de Onderzoeksraad voor Veiligheid.

De Rotterdamse fractie van GroenLinks pleit ervoor dat de RandstadRail gratis blijft totdat alle problemen op de lijn zijn opgelost.

Tip de redactie