HILVERSUM - Spoorwegbeheerder ProRail gaat op circa duizend plekken op het spoor een nieuw, veiliger beveiligingssysteem aanleggen. Dat zorgt ervoor dat treinen minder snel door rood licht rijden en op die manier ongelukken veroorzaken, zegt topman Bert Klerk woensdag in een interview met de Volkskrant.

"Het zijn drie- tot vierhonderd seinen op buitensporen, bijvoorbeeld op plekken waar een langzaam rijdende stoptrein op de hoofdbaan komt waar een trein met 140 kilometer per uur komt aanrazen", zegt Klerk. De overige zes- tot zevenhonderd komen bij zogeheten spoorwegemplacementen zoals stations.

Ongelukken

De afgelopen tijd gebeurden er diverse ongelukken waarbij treinen op elkaar botsten. "We onderzoeken nog, maar alles wijst erop dat er treinen door rode seinen zijn gereden", aldus Klerk.

Volgens hem zijn er langs het spoor in Nederland circa honderd "recidiverende rode seinen", waar vaker dan een keer een keer een trein doorheen is gereden.

Het duurt nog een jaar of twee voordat ProRail het nieuwe systeem heeft aangelegd.