ALMELO - De brand in een van de operatiekamers van het Twenteborg Ziekenhuis in Almelo is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een lekkende zuurstofslang. Die was geplaatst in een zuil vanwaaruit de narcose wordt toegediend.

Dat hebben de politie, het Openbaar Ministerie (OM) en de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) woensdag laten weten. Deze conclusie is het resultaat van voorlopig onderzoek van het Nederlands Forensisch Instituut en de technische recherche van de politie Twente.

Een 69-jarige vrouw overleed op 28 september door de brand die uitbrak tijdens een operatie. In een reactie op het onderzoek benadrukt de directie van het ziekenhuis dat na de brand in alle operatiekamers van het Twenteborg de anesthesiezuilen en zuurstofslangen zijn vervangen. Zij onderschrijft de voorzorgsmaatregelen die de IGZ voor Nederlandse ziekenhuizen bekend zal maken omtrent onderhoud en inspectie van ziekenhuisapparatuur.

Oorzaak

In belang van het onderzoek van het OM wil het ziekenhuis nog niet ingaan op de oorzaak van de lekkage in de zuurstofslang. Het laat zelf onderzoek doen naar het handelen van personeel voor en na de brand.