BREDA - Een gedegen voorbereiding heeft ervoor gezorgd dat de groots opgezette Nederlands-Belgische rampenoefening zaterdagmorgen op het tracé van hogesnelheidstrein bij de grenspost Hazeldonk snel en gedisciplineerd is verlopen. Dat concludeerden de burgemeesters van Breda en het Belgische Hoogstraten direct na afloop.

Ook bij woordvoerders van onder meer brandweer, GGD, GHOR (Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen), ProRail en het Belgische Rode Kruis was de tevredenheid goed merkbaar.

Tien minuten na de melding dat een Thalys vanuit Nederland was ontspoord en tegen een werktrein tot stilstand was gekomen, arriveerden de eerste ambulances. De hulpverleners kregen te maken met vijftien doden, vijftien zwaargewonden en zestig andere gewonden.

Bij de oefening zijn veertig brandweervoertuigen, dertig ambulances en andere medische hulpverleningswagens en een kleine dertig politievoertuigen ingezet. De hulpdiensten brachten 900 man op de been. Er waren 250 figuranten, onder wie een groep kinderen. De hele oefening is vanuit een helikopter gefilmd.

CGS

De oefening werd gehouden op verzoek van de Commissie Grensoverschrijdende Samenwerking (CGS) van de gemeenten Breda en Hoogstraten. De aanleiding voor de oprichting daarvan was de grote brand van 16 maart 2001 op het industrieterrein Meer/Hazeldonk langs de A16.

De alarmering van de Nederlandse brandweer vond pas plaats toen de Belgische brandweer al uren aan het blussen was. De zware rook van onbekende samenstelling trok toen over het Nederlandse grensplaats Zundert en zorgde daar voor veel onrust.

Jaren eerder wilde de Nederlandse brandweer helpen bij een enorme brand op de Kalmtshoutse Heide. Dat mislukte omdat de aansluitingen van de Nederlandse brandslangen niet pasten op de waterputten.

Trots

Burgemeester Arnold van Aperen van Hoogstraten constateerde zaterdag dat de Belgische en Nederlandse regio langs de HSL en A16 in korte tijd veel materiaal en veel mensen bij de treinramp hadden. Zijn collega Peter van der Velden van Breda is trots op de manier waarop het protocol van de CGS in de praktijk is gebracht.

Hij wees nog wel op een juridisch knelpunt: de communicatiesystemen van beide landen kunnen gekoppeld worden, maar de wetgeving verbiedt dat nu.