AMSTERDAM - Uit kostenoverwegingen gaan de Nederlandse Spoorwegen steeds vaker over op geautomatiseerde fietsenstallingen, waar in de avonduren geen personeel meer zit. De Fietsersbond vreest onveilige situaties en begint donderdag een actie bij het Amstelstation in Amsterdam.

"Dit station staat bekend om de sociale onveiligheid, met name in de avonduren heerst hier een unheimische sfeer", weet woordvoerster Arien de Jong van de Fietsersbond. Ze spreekt uit eigen ervaring want ze woont in de omgeving en maakt geregeld gebruik van de stalling, die is gevestigd in de kelder van het Amstelstation.

"Straks moet je vanuit een stationshal die al onveilig aanvoelt, afdalen naar de kelder, waar geen personeel meer zit. Wij verwachten dat mensen de stalling gaan mijden na 19.00 uur", aldus De Jong.

Bemensing

Een woordvoerder van NS erkent dat de stalling vanaf 22 november in de avonduren niet langer beschikt over een bewaker van vlees en bloed. "Bemensing van fietsenstallingen kost erg veel geld, soms maken we daarom de keuze voor automatisering".

Veiligheid

De zegsman wijst erop dat de sociale veiligheid niet alleen wordt bepaald door de aanwezigheid van personeel in de fietsenstalling op stations. "Op het Amstelstation is al een aantal maatregelen genomen om de situatie te verbeteren. Daarover zijn afspraken gemaakt met diverse betrokken partijen".

De Fietsersbond heeft niet alleen kritiek wat betreft de sociale veiligheid. Er zijn ook bezwaren tegen de gebruiksvriendelijkheid. Die laat te wensen over omdat er maar een fiets tegelijk kan worden verwerkt door een geautomatiseerde stalling. De Fietsersbond voorziet wachtrijen op drukke momenten.

De bond wil dat de stallinghouder op stations als Amsterdam Amstel tot middernacht aanwezig blijft. Daarom worden donderdag enquêtes verspreid en is de belangenorganisatie een meldpunt begonnen, waar fietseigenaren hun mening over het onderwerp kwijt kunnen.