ROTTERDAM/DUINKERKEN - Er stroomt vooralsnog geen grote hoeveelheid olie uit het Noorse vrachtschip Tricolor dat zaterdag in het Nauw van Calais is gezonken. Dat heeft een woordvoerder van het Nederlandse bergingsbedrijf Smit zondag gezegd. Smit, dat van de verzekeraars opdracht heeft gekregen te voorkomen dat olie uit het wrak lekt, heeft sinds zondagochtend vroeg een bergingsvaartuig ter plaatse. Duikers kunnen wegens de sterke stroming en het slechte weer nog niet onder water poolshoogte nemen

"In elk geval komt er niet heel veel olie vrij. Er ligt wel een soort oliezweem op het water. Maar dat hoeft niet uit de stookolietanks te komen, dat kan ook van de motor zijn", aldus de zegsman van Smit.

Frankrijk en Groot-Brittannië hebben een olierampenplan afgekondigd. Er is 2000 ton stookolie aan boord. Dichte mist hinderde zondag de eerste inspanningen die tot berging van het schip moeten leiden. Een Belgisch marineschip, de Wandelaar, houdt de wacht bij het wrak teneinde de vele schepen die de drukke route bevaren te waarschuwen.

De Tricolor kwam zaterdag 30 kilometer ten noorden van Duinkerken in aanvaring met een containerschip uit de Bahama's. Het was met 2862 nieuwe auto's en 77 trekkers aan boord vanuit Zeebrugge onderweg naar Southampton in Engeland. Alle opvarenden zijn ongedeerd van boord gehaald.

Specialisten van Smit kijken hoe de Tricolor kan worden geborgen. Het schip steekt ten dele boven water uit. Het ligt op een plaats die gevaarlijk is voor de scheepvaart. De opdracht voor de berging is nog niet vergeven.

De lading van voornamelijk luxe auto's van uit de fabrieken van BMW, Volvo en Saab, moet volgens en woordvoerder van de getroffen scheepvaartmaatschappij Wilhelmsen Lines waarschijnlijk als verloren worden beschouwd.