DUINKERKEN/CHERBOURG - Frankrijk en Groot-Brittannië hebben een olierampenplan afgekondigd nadat het 190 meter lange Noorse vrachtschip Tricolor zonk, 30 kilometer ten noorden van Duinkerken. Volgens de meeste berichten lekt er nauwelijks olie uit het gezonken vaartuig.

Het schip, met 2862 nieuwe auto's, waaronder bmw's, volvo's en saabs, en 77 trekkers aan boord, was vanuit Zeebrugge onderweg naar Southampton in Engeland. Een woordvoerder van het Noorse scheepvaartbedrijf Wallenius Wilhelmsen Lines zei dat de lading tussen de veertig en vijftig miljoen euro waard is.

Dichte mist

In de nacht van vrijdag op zaterdag kwam het schip in dichte mist bij de grote scheepvaartroute naar Antwerpen en Rotterdam in botsing met een 200 meter lang containerschip, de Kariba onder vlag van de Bahama's. Na de aanvaring zonk de Tricolor in ongeveer zes minuten.

Duikers

Specialisten van Smit Internationale gaan zo snel mogelijk kijken hoe de Tricolor naar boven kan worden gehaald. Daartoe worden duikers ingeschakeld. Dat wil niet zeggen dat het Nederlandse bedrijf de opdracht krijgt om het schip te ruimen, aldus directeur B. Vree.

2000 ton stookolie

"De Tricolor moet daar weg, want ze ligt op een plaats die gevaarlijk is voor de scheepvaart", zei een woordvoerder van de Maritieme Prefectuur voor het Kanaal in Cherbourg. "Bovendien heeft het nog 2000 ton stookolie aan boord, nog afgezien van de benzine en de diesel in de tanks van de auto's."

Alle opvarenden van de Tricolor zijn ongedeerd van boord gehaald. De Kariba heeft drie van hen aan boord genomen en is zwaarbeschadigd doorgevaren naar Antwerpen.

De overige 21 zeelieden zijn van boord gehaald door de in Vlissingen gestationeerde Belgische sleper Boxer en overgeheveld op ijlings toegeschoten reddingsvaartuigen. Dat waren de Jean-Bart uit Duinkerken, de Notre-Dame-de-Risbanne uit Calais en Brandaris uit Nieuwpoort.

De zee is ter plaatse ongeveer 25 meter diep, en de Noor, zo hoog als een flatgebouw, steekt ten dele boven water uit. Het olie-alarm houdt in dat op de kust rubber slangen worden klaargehouden om een eventuele vervuiling te weren.