AMSTERDAM - In een woning aan de Molukkenstraat in Amsterdam is donderdag een 55-jarige man dood gevonden. De man blijkt te zijn overleden aan een koolmonoxidevergiftiging, zo maakte de politie vrijdag bekend.

Na technisch onderzoek constateerde de brandweer dat de oorzaak van de vergiftiging een slecht functionerende kachel was.

Een slecht werkende geiser in een woning aan de Ookmeerweg in de hoofdstad was er donderdag de oorzaak van dat vier personen onwel raakten door een koolmonoxidevergiftiging. De slachtoffers zijn naar een ziekenhuis overgebracht om daar te 'ontgiften', aldus de brandweer.

Borne

In Borne is een gezin donderdagavond ternauwernood ontsnapt aan de dood als gevolg van een koolmonoxidevergiftiging in hun huis. De ouders en hun twee kinderen zijn door hun buren gered nadat een voorbijganger een gezinslid bedwelmd op de grond zag liggen en alarm sloeg. De familie is in het ziekenhuis opgenomen.

Volgens de brandweer is de koolmonoxide bij de verwarmingsketel ontstaan. De precieze oorzaak is echter nog onbekend, zo schrijft het dagblad Tubantia.