UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen gaan het komende jaar een proef uitvoeren met remblokken die de herrie van treinen met de helft kunnen terugdringen. Dat maakte projectleider Ruud Boer Rookhuiszen maandag bekend tijdens een presentatie in Utrecht.

De proef is gericht op treinen die zijn voorzien van een verouderd remsysteem. Het gaat om 40 procent van de NS-vloot. Deze treinen beschikken nu over remblokken van gietijzer. "Deze rem werkt uitstekend, maar veroorzaakt na verloop van tijd meer herrie in vergelijking met modernere treinen", aldus Boer Rookhuiszen.

De remmen van gietijzer beschadigen na verloop van tijd het wielvlak en daardoor neemt de geluidsoverlast toe. "In deze proef maken we gebruik van remblokken die zijn gemaakt van andere materialen", legt Boer Rookhuiszen uit. "In het goederenvervoer zijn hiermee al goede resultaten geboekt. De alternatieve materialen zijn een stuk duurder, maar het lijkt erop dat de remmen minder snel slijten en dat ze dus langer meegaan. Halverwege volgend jaar maken we de balans op."

De vernieuwde remblokken veroorzaken 8 decibel minder geluid dan de gietijzeren exemplaren. "Dat ervaar je als een halvering van de herrie", weet Boer Rookhuijszen.