AMSTERDAM - Het ongeluk met een magneetzweeftrein (maglev) dat vrijdag bij Duitse plaats Lathen, in de buurt van de Nederlandse grens, aan 23 mensen het leven kostte was waarschijnlijk het gevolg van menselijke fouten.

De bemanning van de controlekamer op het spoor zou hebben verzuimd na te gaan of het spoor vrij was. Dat was het niet: de maglev ramde met grote snelheid een onderhoudstrein. De twee bemanningsleden daarvan konden net op tijd naar buiten springen, maar raakten wel gewond. Het ongeluk gebeurde tijdens een proefrit op een 32 kilometer lang testtraject.

Controleren

De bemanning van de controlekamer had zich er via de radio bij andere beambten en door de stalling te controleren van moeten vergewissen dat de onderhoudstrein zich niet op het spoor bevond. Pas als dat was gebeurd hadden ze de elektriciteit in mogen schakelen, om de machinist van de zweeftrein in staat te stellen te gaan rijden.

De bewuste functionarissen verkeren in shock en kunnen nog niet worden ondervraagd. Dat zal volgende week gebeuren.

De onderhoudstrein is niet zichtbaar op het computerscherm waarop de maglev wel te zien is en op het stuk spoor waar het ongeluk gebeurde is, anders dan op een groot deel van de rest van het traject, geen videotoezicht, legde Retemeyer uit. Hij zei niet of de bemanning van de controlekamer is verhoord.

Obstakel

De onderhoudstrein rijdt dagelijks over de testbaan om takken en andere voorwerpen die een obstakel kunnen vormen voor de zweeftrein te verwijderen. De maglev zweeft door middel van een magnetisch veld een centimeter boven de rails en kan door het ontbreken van wrijving met de rails een snelheid van 450 kilometer per uur bereiken.

De maglev ramde de onderhoudstrein, die wel op wielen rijdt, met een snelheid van 200 kilometer per uur en werd omhoog geworpen, waardoor het dak van de voorste wagon werd opengereten. De trein ontspoorde niet.

Onder de doden bevinden zich twee jonge mensen die als leerling bij een bedrijf dat bij het zweeftreinproject betrokken is hadden gewerkt en als afscheidscadeau een ritje met de maglev mochten maken en werknemers van Transrapid International, het bedrijf dat de trein heeft gemaakt.