DEN HAAG - De door de Tweede Kamer gevraagde aanpassingen in de dienstregeling 2007 van de Nederlandse Spoorwegen lijken amper haalbaar. Ze zorgen elders op het spoornet voor een (groter) nadeel, waardoor andere reizigers worden getroffen. Dit blijkt uit een brief die minister Karla Peijs van Verkeer dinsdagavond laat naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Twee weken geleden beloofde de bewindsvrouw in een spoeddebat te kijken of veranderingen mogelijk zouden zijn op bijvoorbeeld de Veluwelijn (Zwolle-Utrecht). Extra stops van intercitytreinen in Harderwijk en Nijkerk brengen 890 reizigers sneller in Utrecht Centraal.

Maar ongeveer 32.000 reizigers tussen Amersfoort en Zwolle (en verder) worden benadeeld. Zo worden alle reistijden tussen Noord-Nederland en de Randstad enkele minuten langer, schrijft de minister.

Betrouwbaar

De gewenste betere bediening van het station Voorburg heeft soortgelijke gevolgen. Als de IC's van Den Haag Centraal naar Utrecht in Voorburg zouden stoppen, zijn 1100 reizigers sneller, zonder overstap, in Utrecht en verder. Echter 25.000 doorgaande treinreizigers zouden langer onderweg zijn, onder wie de reizigers naar het noorden en het oosten. De dienstregeling kan hierdoor ook minder betrouwbaar worden.