RIJSWIJK - Consumentenvuurwerk is dit jaar ongeveer 10 procent duurder dan vorig jaar. Dat heeft de secretaris van de Branchevereniging Consumentenvuurwerk Nederland, J. Tinga, dinsdag gezegd. Volgens hem heeft de prijsstijging te maken met het veiliger verpakken van het vuurwerk.

"Vroeger zat het vuurwerk gewoon in een kartonnen doos, nu zit het in een gaasverpakking, die ervoor zorgt dat vuurwerk dat in de verpakking afgaat, maximaal 15 meter weg wordt geworpen'', aldus Tinga. De nieuwe verpakking is in samenwerking met TNO ontwikkeld, zo stelt hij, en is inmiddels bij alle Nederlandse importeurs in gebruik.

Meer kruit

De verpakking is verbeterd omdat de gevaarklasse van het vuurwerk niet meer overeenkwam met wat er op de dozen stond. Dat komt volgens Tinga omdat consumentenvuurwerk de laatste jaren steeds krachtiger is geworden, met meer kruit erin. Zonder een aangepaste verpakking zou het vuurwerk helemaal niet mogen worden ingevoerd, zo stelt hij.

50 miljoen euro

Of de hogere prijs gevolgen heeft voor de omzet van de branche, kan Tinga niet zeggen. "De detaillisten hebben er vertrouwen in, ze hebben ongeveer evenveel besteld als vorig jaar. Maar over wat de consumenten doen, kunnen we nog niets zeggen.'' Vorig jaar ging er in Nederland rond de jaarwisseling voor circa 50 miljoen euro vuurwerk de lucht in.