DEN HAAG - Het ministerie van Binnenlandse Zaken begint eind september een nieuwe rampencampagne met als titel: 'Denk vooruit'. Volgens een woordvoerder is de dertien jaar oude campagne 'Wat te doen als de sirene gaat?' achterhaald.

"Soms is het juist niet verstandig om naar binnen te gaan en ramen en deuren te sluiten", aldus dinsdag de zegsman die nog niet veel over de campagne kwijt wil.

De officiële start is op 25 september in IJmuiden, in het bijzijn van minister Johan Remkes van Binnenlandse Zaken. "De campagne moet de Nederlander ervan bewust maken dat we in een risicovolle samenleving wonen. Denk aan de stroomuitval in Haaksbergen", noemde hij als voorbeeld.

"We vragen de bevolking na te denken over zaken als: heb ik een transistorradio op batterijen in huis of heb ik voldoende voedsel in de voorraadkast."

Sirene

Daarnaast wil de overheid burgers meer 'handelingsperspectief' geven. "Als alleen de sirene gaat weten mensen nog niet wat er aan de hand is en wat ze moeten doen. Via bijvoorbeeld cell-broadcasting (het versturen van een bericht naar mobiele telefoons) kun je direct informatie geven over wat je het beste kunt doen", verduidelijkt de woordvoerder.