EDINBURGH - Zeker 60 procent van de medewerkers van telefonische informatiediensten die de hele dag tegen klanten moeten praten, lijdt aan stemproblemen. Dit blijkt uit een studie door onderzoekers van de Queen Margareth Universiteit in Edinburgh, zo meldde de Britse krant The Independent zaterdag.

Bij één van de onderzochte helpdesks leed zelfs 78 procent van het personeel aan een stemkwaal. Zo kunnen zich knobbeltjes of kleine gezwellen vormen op de stembanden. Behalve medewerkers van telefonische helpdesks, lopen ook zangers en leraren een verhoogd risico op deze aandoening.

In sommige gevallen zou de werkgever aansprakelijk gesteld kunnen worden voor ontwikkeling van stemaandoeningen, aldus de uitkomst van het onderzoek. Sommige opleidingsinstanties zijn in het verleden al gedwongen compensatie te betalen aan leraren. In Groot-Brittannië werken duizenden mensen bij telefonische informatiediensten. Geschat wordt dat zij 2 procent van de beroepsbevolking uitmaken.

Om het risico op stemproblemen te verminderen, raden de onderzoekers aan veel water te drinken, de stem regelmatig te laten rusten en te leren ontspannen.