SLUIS - Bewoners van woonzorgcentrum Het Rondeel II in Sluis hebben donderdag besloten de huur van hun appartementen niet meer te betalen aan Woonzorg Nederland en een rechtszaak aan te spannen. Woensdagavond liepen hun huizen voor de derde keer in zes jaar onder water na een hevige regenbui.

Bewoonster C. de Meester maakt net als de andere bewoners voorlopig de huur over aan een advocaat die een rechtszaak aanspant tegen de eigenaar van het appartementencomplex. "Er moet nu eindelijk eens iets gebeuren tegen de wateroverlast. Vorig jaar zijn we zelfs tien dagen geëvacueerd na een regenbui. Woensdag was dat na een wolkbreuk net niet nodig."

Een woordvoerster van Woonzorg Nederland snapt dat de bewoners de huur niet meer betalen. "Dat is hun recht, wij horen voor goede wooneenheden te zorgen. We hebben nu een onafhankelijk installatie-adviesbureau in de arm genomen. Die gaat kijken waar het probleem ligt. Dat kan bij ons zijn maar ook bij de afwatering van de gemeente, want er zijn woensdag immers meer gebouwen ondergelopen. Vorig jaar hebben we al met de gemeente gepraat, maar we hebben daarna niks meer laten horen. Dat is wel een fout van ons. We gaan er nu wel alles aan doen om het definitief op te lossen."

Onderzoek

Een gemeentewoordvoerster zegt dat de problemen bij de andere gebouwen en het zorgcentrum los staan van elkaar en verwijst naar brandweercommandant Nico Moskie. Die bevestigt dat. "We hebben een jaar geleden onderzoek gedaan. Daaruit zijn een aantal knelpunten in de waterafvoer gekomen. Het Rondeel zat daar niet bij. Daar was alles goed."

"Op alle knelpunten hadden we gisteren wateroverlast en verder nergens, behalve bij Het Rondeel. Het probleem zou dus in de buizen van het gebouw zelf kunnen zitten. Op de straat stond ook vrijwel geen water."