LA CORUNA - De tanker Prestige, die vorige week voor de Spaanse kust in problemen kwam, is dinsdagmiddag voor de kust van Galicië gezonken. Milieuorganisaties vrezen dat de olie die uit het vaartuig stroomt, een zeer grote vervuiling op de zeebodem en aan de kust zal veroorzaken.

Naar aanleiding van het vergaan van de Prestige zijn de EU-lidstaten opgeroepen veiligheidsregels voor zeeschepen in te voeren.

Gezonken

De olietanker verdween dinsdag aan het eind van de middag volledig onder de golven. Een medewerker van bergingsbedrijf Smit, dat betrokken is bij de berging van het schip, meldde toen dat er opnieuw olie uit het schip vrijkwam. Tot nu toe is ongeveer 4000 van de in totaal 77.000 ton olie uit de Prestige gestroomd. De tanker brak dinsdagochtend om acht uur al in twee stukken. Rond het middaguur zonk het achterschip. De andere helft van de Prestige verdween eind van de middag onder water.

EU-commissaris De Palacio (Energie) heeft de landen van de Europese Unie dinsdag in een brief opgeroepen zo snel mogelijk de veiligheidsregels voor zeeschepen uit het zogenaamde Erika-pakket uit te voeren. Het Erika-pakket behandelt een reeks maatregelen om de veiligheid op zee te verbeteren. Het is aangenomen naar aanleiding van het ongeval met de olietanker Erika. Volgens De Palacio zijn nieuwe regels niet nodig, maar volstaat het om de bestaande goed uit te voeren.

Kwetsbaar

Milieuorganisaties hebben woedend gereageerd op het zinken van de tanker. Zij pleitten er steeds voor het schip leeg te pompen toen dat dreigde te breken, omdat zelfs een geringe hoeveelheid olie het kwetsbare evenwicht in de Atlantische Oceaan bedreigt.

Greenpeace zegt dat de olie in de tanker Prestige ook op de zeebodem een probleem vormt; zelfs wanneer de compartimenten van het schip intact blijven nu het is gezonken. "We zijn er dan niet vanaf. Eens komt de olie vrij'', aldus deskundige E. Matser van de milieuorganisatie. De organisatie vreest dat die vrijgekomen smurrie het bijzondere leven op de diepe zeebodem zal aantasten.

Onderwaterrobots

Het is nog niet duidelijk of de olie die nog in de gezonken tanker zit, geborgen wordt. Bergingsbedrijf Smit beschikt over het zogenoemde Polrec-systeem. Met onderwaterrobots kan olie van grote diepte geborgen worden. "Ter plekke is het echter circa 3600 meter diep. Op die diepte hebben we nog nooit geopereerd'', zegt een woordvoerster. Het probleem is echter nog niet actueel, het is aan de eigenaar wat er met het schip gaat gebeuren, aldus Smit.

Aansprakelijk

De eigenaar is de Bahamese vennootschap Mare Shipping Incorporated. Die is volgens de hoogleraar zeerecht M. Claringbould aan de Universiteit van Leiden volledig aansprakelijk voor de kosten die het opruimen van de weggelekte olie met zich meebrengen. Volgens het internationale verdrag 'Civil Liability Convention'(CLC) uit 1969 zou de vennootschap voor een bedrag van miljoen euro aansprakelijk gesteld kunnen worden.