LA CORUNA - De olietanker Prestige, die woensdag in problemen kwam voor de noordwestkust van Spanje, lekte maandag nog steeds een kleine hoeveelheid olie. De tank die woensdag kapot sloeg, is zo goed als leeg. Waarschijnlijk is in een andere tank een scheur ontstaan.

De Prestige had 77.000 ton stookolie aan boord, daarvan is zeker 4000 ton in zee gelekt. De Atlantische kust van Spanje raakt steeds meer vervuild en op zee drijven twee grote olievlekken. Zeevogels zijn de eerste slachtoffers van de dikke olielaag. Voor de kust van Galicië is over een lengte van 18 km een drijvend scherm aangebracht om te voorkomen dat de olie de kust bereikt. Frankrijk heeft maatregelen getroffen voor het geval er olie richting dit land drijft.

Visvangst verboden

De olievervuiling veroorzaakt een economische schade van 7 miljoen euro per dag, volgens schattingen van de Spaanse overheid. Dat komt doordat de visvangst in het gebied voor de kust tussen Kaap Finistère en La Coru" na verboden is.

Boot Rijkswaterstaat onderweg

Een twaalftal Europese landen heeft hulp aangeboden bij de bestrijding van de olievervuiling. Een Franse boot is al ter plaatse, de door Rijkswaterstaat gehuurde sleephopperzuiger Rijndelta is onderweg. Normaal doet het Nederlandse schip dienst als baggervaartuig. Voor de oliebestrijding zijn twee veegarmen aan boord gebracht: deze worden ter plaatse gemonteerd. De zuiger kan ruim 3000 kubieke meter olie opslaan. Zij is waarschijnlijk dinsdag rond de middag bij de Spaanse kust.

Op zoek naar kalmer water

Bergers van Smit hebben de Prestige voorlopig onder controle. Het schip ligt redelijk stabiel doordat zij de lading iets beter hebben verdeeld. Eerst maakte de tanker zware slagzij. De bergers hebben maandag een zware sleepboot ingezet om te keren. De ingehuurde Chinese 'De Da', een van de grootste slepers ter wereld, heeft vastgemaakt aan de achterkant van het 243,5 meter lange schip en trekt het nu achterstevoren in zuid-zuidwestelijke richting, verder weg van de Spaanse kust en op zoek naar kalmer water. De twee lichtere slepers die de Prestige eerst trokken, varen achter het geheel aan.

50 meter groot gat

De bergers besloten de olietanker te keren omdat het 50 meter grote gat in de romp aan de rechterkant zit. Aan die kant beukte hevige golfslag op het schip. Door het vaartuig een halve slag te draaien, bevindt het gat zich nu aan de luwe kant.

Flinke storm voorspeld

Het konvooi bevindt zich op ongeveer 80 mijl uit de kust van het Spaanse La Coruna. Het weer in het gebied valt op het ogenblik mee en ook voor de dinsdag ziet het er gunstig uit. Voor woensdag is echter een flinke storm voorspeld.

Overpompen kan niet

Smit weet nog steeds niet waar het de tanker naartoe kan slepen. Op volle zee kunnen de bergers de olie niet overpompen of het gat in de romp dichten, dat kan alleen in een baai of een ander stuk rustig water.

Op weg van Letland naar Gibraltar

De Prestige is in 1976 in Japan gebouwd en vaart onder de vlag van de Bahama's. Het schip was op weg van Letland naar Gibraltar. De Griekse kapitein van de tanker verblijft nog steeds in voorlopige hechtenis. De Spaanse justitie verdenkt hem van milieudelicten en van het hinderen van de bergingswerkzaamheden. De tanker werd in 1999 voor het laatst nagekeken. De Spaanse autoriteiten spreken over materiaalmoeheid en slecht onderhoud als oorzaak van het lek. Smit kan niets over de staat van onderhoud zeggen, het bedrijf richt zich alleen op de berging.