LA CORUNA/ROTTERDAM - Bergers van Smit gaan zondag proberen de lekkende olietanker Prestige die woensdag in problemen kwam voor de noordwestkust van Spanje, te draaien. Zij zetten daarvoor een sleepboot in die aan de achterkant vastmaakt en probeert het schip te keren, zei een woordvoerder van het Rotterdamse bedrijf zaterdagavond.

De bergers zijn zaterdag tot het invallen van het duister aan boord geweest van het 243 meter lange schip. De situatie is in de loop van de dag niet gewijzigd. Het gevaar bestaat nog steeds dat de tanker in tweeën breekt, maar hij drijft nog steeds.

Stabiel

Het gat in de romp van de Prestige zit aan de rechterkant. Aan die kant beukt hevige golfslag op het schip. Door het vaartuig een halve slag te draaien, komt het gat aan de luwe kant, wat de stabiliteit ten goede komt. Als het schip goed ligt en niet meer lekt, proberen de bergers het verder in zuidwestelijke richting te slepen. Smit hoopt maandag of dinsdag te weten waar de tanker naartoe kan, nu is daar nog absoluut geen duidelijkheid over. De tanker lekt nauwelijks meer, omdat de kapotgeslagen tank vrijwel leeg is, aldus de woordvoerder van Smit. De Prestige wordt heel voorzichtig al in zuidwestelijke richting getrokken door de twee sleepboten die aan de voorkant hebben vastgemaakt. Deze beweging helpt ook om het schip stabiel te houden.

Materiaalmoeheid

De Prestige is in 1976 in Japan gebouwd en vaart onder de vlag van de Bahama's. Het schip was op weg van Letland naar Gibraltar. De tanker werd in 1999 voor het laatst nagekeken. De Spaanse autoriteiten spreken over materiaalmoeheid en slecht onderhoud als oorzaak van het lek.