AMSTERDAM - Voor het eerst is een Nederlands programma verkocht aan de Arabische televisiezender Aljazeera. Film- en televisieproducent IdtV heeft de BNN-docusoap Couscous & Cola verkocht aan de nieuwszender. Dat meldt BNN donderdag.

Aljazeera heeft het programma aangekocht omdat het programma 'midden in de discussie over geloof staat en een andere kant van het wereldnieuws brengt'. Vanaf november zendt een nieuwe Engelstalige zender van Aljazeera de serie wereldwijd uit.

De serie, die in 2004 in Nederland te zien was, volgt een groep Amsterdamse vmbo-leerlingen die op reis willen naar Amerika. In de realityserie gaan de leerlingen, christelijk en islamitisch, jongens en meisjes, de discussie met elkaar aan.

Contract

Presentator Patrick Lodiers: "Aljazeera en BNN, wat een alles omvattende combinatie. Zij de Couscous, wij de Cola." Met de bedenker van het programma, Maartje Nevejan, bracht Lodiers vorige week een bezoek aan Aljazeera. Deze week is het contract getekend.

IdtV laat weten dat Nevejan het programma bij verschillende buitenlandse zenders heeft aangeboden. Veel daarvan vonden het programma echter te risicovol.