DEN HAAG - De hogesnelheidslijn HSL-Zuid kent nieuwe problemen. Vertraging dreigt omdat de aannemers achthonderd meter spoor en bovenleiding moeten vervangen bij Rijpwetering. De zwakke bodem veroorzaakte verzakkingen van het spoor. Dat blijkt uit een brief van minister Karla Peijs (Verkeer) donderdag aan de Tweede Kamer.

Het snelle traject richting het zuiden moet volgens afspraak op 1 april volgend jaar worden opgeleverd, waarna de eerste treinen op 1 juli moeten gaan rijden. Volgens Peijs vormen de problemen bij Rijpwetering "een reëel risico" voor de opleveringsdatum. De minister stelt dat het begin van de dienstregeling op 1 juli 2007 "vooralsnog niet in gevaar" is.

De minister haalt 35 miljoen euro uit de stroppenpot om het probleem bij Rijpwetering en nog enkele andere extra voorzieningen te financieren. De HSL-Zuid ligt bij Rijpwetering grotendeels op een betonnen plaat langs de snelweg A4. Het was al langer bekend dat de ondergrond hier weinig stabiel is. Eerdere maatregelen om verschuivingen van het spoor te voorkomen, zoals het gebruik van lichte materialen, brachten niet het gewenste resultaat.

Verschuivingen

Begin maart kreeg Peijs te horen dat verschuivingen tot drie centimeter waren geregistreerd. Maximaal is een halve centimeter toegestaan. De minister schrijft dat ze "onaangenaam verrast" was door deze informatie. Deskundigen berekenden dat de situatie zonder aanvullende maatregelen nog flink kan verslechteren. De spoorstaven zouden dan in de toekomst vier tot acht centimeter kunnen verschuiven.

Op het moment plaatsen de aannemers een zware verankerde damwand over een lengte van vijfhonderd meter. Die klus begon in mei en moet op 15 juli klaar zijn. De kosten bedragen maximaal 4 miljoen euro.

Het vervangen van het spoor kost maximaal 10,5 miljoen euro en gaat ruim vier maanden duren. Het is nog onduidelijk wanneer de werkzaamheden zijn afgerond en noodzakelijke testen kunnen worden gepland.

HSA, het bedrijf dat de spoorlijn gaat exploiteren, beraadt zich op de consequenties van de door de minister geschetste problemen. Een woordvoerder van de onderneming benadrukte dat de spoorbaan op 1 oktober klaar moet zijn, omdat de overdracht op die datum is vastgesteld.