DEN HAAG - De PvdA is tegen een nieuwe, ondertunnelde snelweg langs het Naardermeer die de snelwegen A6 en A9 met elkaar verbindt. Volgens het Tweede Kamerlid Co Verdaas is de verbinding helemaal niet nodig om het fileprobleem tussen Amsterdam en Almere op te lossen.

Hij denkt dat de verkeersproblemen ook kunnen worden verholpen door verbreding van de bestaande wegen tussen de twee steden. Op die manier groeien Amsterdam en Almere bovendien meer naar elkaar toe. "Het is niet nodig om het Naardermeer in gevaar te brengen, dus niet doen", aldus Verdaas woensdag.

Het kabinet besluit eind deze maand hoe het fileleed in de regio moet worden aangepakt. Er liggen twee tracévarianten op tafel, de verbreding van de bestaande verbindingen A1 en A9 (Gaasperdammerweg) en de nieuwe snelweg dichtbij het Naardermeer, 's lands oudste natuurgebied en eigendom van Natuurmonumenten.

Voorsorteren

In de Tweede Kamer weigeren CDA en LPF vooruit te lopen op dat besluit en net als de PvdA "voor te sorteren", zoals hun woordvoerders het noemen. Onduidelijk is daardoor hoe groot het politieke draagvlak voor een of andere keuze van het kabinet is.

Het Platform tegen A6-A9 reageert opgetogen op de opstelling van de PvdA. Deze tegenstanders verdenken minister Karla Peijs (Verkeer) ervan dat zij een voorkeur heeft voor de nieuwe snelweg en net zo lang onderzoek laat doen naar kosten en baten totdat zij die uitkomst eruit krijgt.

Goedkoper

De Volkskrant meldde woensdagavond op zijn website dat de omstreden variant 3,5 miljard euro, 1 miljard goedkoper dan eerder begroot, kan worden aangelegd. De meevaller zou het gevolg zijn van 'slimmer' bouwen van de tunnel, goedkopere grond en lagere rentelasten.

Een woordvoerster van minister Peijs zei in een reactie dat beide tracévarianten worden doorberekend of zij goedkoper kunnen worden aangelegd. "Substantiële besparingen zijn mogelijk, bij beide alternatieven. Of het wenselijk is, is een andere vraag."

Hol van de leeuw

Peijs begeeft zich donderdag in Muiden in het hol van de leeuw. Ze gaat in discussie met voor- en tegenstanders van de twee tracévarianten, waaronder Natuurmonumenten, de werkgeversorganisatie VNO-NCW West en het Platform tegen de A6-A9. Programmamaker Wim de Bie, een van de tegenstanders van het eerste uur van de A6-A9, maakt zijn opwachting in Muiden, aldus Juul Muller van het platform.