ARNHEM - De grote drukte in de treinen als gevolg van de aangepaste dienstregeling brengt de veiligheid van de reizigers in gevaar. De beslissing van de Nederlandse Spoorwegen minder treinen te laten rijden, is dan ook onverantwoord. Dat zei het Nederlands Instituut voor Brandweer en Rampenbestrijding (NIBRA) woensdag.

De kans op verwondingen is volgens het NIBRA erg groot als mensen bij calamiteiten, zoals brand of botsingen, geen kant op kunnen in de trein. Bovendien kunnen hulpverleners hun werk moeilijk uitvoeren als ze gehinderd worden door grote drukte.

Het instituut pleit voor een maximum aantal passagiers dat mee mag reizen. Het NIBRA beseft dat de praktische uitvoering daarvan erg lastig kan zijn. "Het komt echter niet op een of twee mensen aan. De NS kan bijvoorbeeld reizigers verbieden in de gangpaden te staan. Conducteurs moeten weten wanneer het te druk is om te vertrekken", aldus een woordvoerder.

De NS besloot vorige week minder treinen te laten rijden wegens de vele bladeren op de rails. Hierdoor hebben de treinen een langere remweg en komen ze langzamer op gang. Daarbij blokkeren of slippen de wielen geregeld. Daardoor vlakken de wielen af en moeten die worden gerepareerd.

Roestvorming

Volgens Railinfrabeheer speelt roestvorming op het spoor ook een rol. Daardoor worden volgens een woordvoerder de rails bijzonder glad. Normaal gesproken maken treinen het spoor roestvrij, maar tijdens de storm van 27 oktober reden die niet. Daardoor werden volgens Railinfrabeheer de rails gladder dan normaal.