DEN HAAG - Nederland gaat proberen om zo snel mogelijk toch roetfilters op nieuwe dieselauto's te verplichten. Het kabinet besloot woensdag via een verkorte beroepsprocedure de weigering van de Europese Commissie hierover aan te vechten bij de Europese rechter.

Staatssecretaris Pieter van Geel (Milieu) had dat het kabinet voorgesteld, zo liet een VROM-woordvoerster weten. Hij kreeg begin deze maand geen toestemming van Brussel om fabrikanten standaard zo'n filter te laten monteren.

Vervroegde invoering zou ongelijkheid opleveren met de rest van de Europese Unie die het tegen 2009 verplicht. Van Geel wil via een verkorte procedure bereiken dat eind dit jaar al duidelijkheid komt of Nederland zijn zin krijgt. Dan schuift de invoeringsdatum wel iets op, maar hij hoeft niet tot 2009 te wachten.

Fijnstof

Verantwoordelijk Eurocommissaris Günther Verheugen (Industrie) zei destijds dat hij "met geen mogelijkheid kon accepteren" dat Nederland eigen regels stelt aan auto's. De technische eisen aan auto's zijn in heel Europa gelijk. Het apparaatje zorgt ervoor dat een auto minder schadelijke stofdeeltjes als fijnstof het milieu inblaast.

Hoewel installatie van de filters nu nog vrijwillig is, rijden in Nederland steeds meer dieselauto's ermee rond. Sinds vorig jaar juni een subsidieregeling hiervoor inging, is volgens de branchevereniging Bovag al 45 procent van alle nieuwe diesels uitgerust met een door het Rijk gesponsorde roetfilter.

Subsidiebedrag

Van Geel wil daarnaast het subsidiebedrag voor bestaande diesels optrekken van 400 naar 500 euro. De Bovag en ook de RAI Vereniging, die al langer pleiten voor zo'n verhoging, reageren blij. "Het wordt niet alleen voor de zakelijke markt aantrekkelijker om een roetfilter in te bouwen, maar ook voor de particuliere rijder omdat door inbouw de restwaarde van de auto wordt vergroot," aldus Bovag-woordvoerder Rob Boon.

Woensdag gaf Van Geel ook het startschot voor een praktijkproef met zulke 'retrofitfilters'. Onder meer de ANWB voorziet negen Wegenwacht-auto's daarvan. Deze auto's maken korte ritten. Daarom wordt gekeken of de filters bij veel korte ritten niet 'vollopen' en hun zelfreinigend vermogen verliezen. Dat zou meer onderhoud kunnen vergen.