DEN HAAG - Een nieuw snelheidsregime op de hele ring rond de vier grote steden, om schone lucht en de doorstroming te bevorderen, gaat niet door. Het zogenoemde 'compact rijden', een combinatie van een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur en extra en smallere rijstroken, leidt niet tot die gewenste resultaten.

De effecten op de luchtkwaliteit blijken beperkt te zijn, schrijft minister Karla Peijs (Verkeer) donderdag aan de Tweede Kamer. Het reistijdverlies is daarnaast ook niet mis.

Peijs schat daardoor de maatschappelijke schade op 260 miljoen euro op jaarbasis, als compact rijden op de hele ring en gedurende 24 uur zou worden ingevoerd. Een beperkte invoering zou 3 miljoen schade bezorgen. Compact rijden met de aanpassing van de rijstroken vergt een investering van ruwweg 250 miljoen euro.

80-kilometerzones

Het gaat bij 'compact rijden' om iets anders dan de omstreden 80-kilometerzones. Daar gaat het om korte stukken snelweg die in gebruik zijn rond de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. De minister laat daar ook onderzoek naar doen. Half juni komt dat uit, aldus haar woordvoerster.

Vorige maand kondigde Peijs wel al aan dat zij de zone op de A12 vanuit Den Haag wil aanpassen. Er staan daar meer files en de luchtkwaliteit is daardoor iets verslechterd, terwijl dat juist moest worden voorkomen met een lagere snelheid. Als het onderzoek door TNO afgerond is, zouden automobilisten de stad uit weer 100 kilometer mogen rijden.