DEN HAAG - De antirookorganisatie Clean Air Nederland (CAN) heeft vrijdag het eerste burgerinitiatief aangeboden aan voorzitter Frans Weisglas van de Tweede Kamer. De organisatie wil dat de Tweede Kamer cafés en restaurants zo snel mogelijk rookvrij maakt.

Het is sinds 1 mei mogelijk om als gewone burger een onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer te plaatsen. Mensen moeten daarvoor onder meer 40.000 handtekeningen inzamelen. CAN heeft in twee maanden 65.000 handtekeningen verzameld.

Sinds 2004 heeft elke werknemer in Nederland recht op een rookvrije werkplek. De Tweede Kamer maakte echter voor het personeel in de horeca een uitzondering. Een rookvrije werkplek voor hen zou betekenen dat er in de horecazaken niet meer door klanten zou mogen worden gerookt. De Kamer vond dat toen een stap te ver.

Rookverbod

De antirookorganisatie vindt dat de Tweede Kamer nu alsnog over de brug moet komen met het rookverbod. De artsenorganisatie KNMG en diverse patiëntenorganisaties steunen de oproep van CAN.

Het is nog niet zeker of de Tweede Kamer het burgerinitiatief van CAN in behandeling neemt. Als een van de voorwaarden voor het burgerinitiatief geldt dat het onderwerp langer dan twee jaar geleden voor het laatst in de Kamer aan de orde moet zijn geweest.

Agenda

Volgens een commissie van de Tweede Kamer heeft de Tabakswet, waar de rookvrije werkplek onder valt, vorig jaar nog op de agenda gestaan. CAN stelt daar echter tegenover dat over de rookvrije werkplek voor het laatst in 2003 is gestemd door de Kamer. De Tweede Kamer beslist naar verwachting nog voor de zomervakantie of het voorstel van CAN op de agenda van de Kamer wordt toegelaten.

Scheiding

Het burgerinitiatief is sinds 1 mei van dit jaar mogelijk. Kamervoorzitter Weisglas zei vrijdag blij te zijn dat er zo snel al een burgerinitiatief is ingediend. Inmiddels hebben meer organisaties aangekondigd een burgerinitiatief te presenteren. Zo is er een die meer rechten wil voor vaders na een scheiding, en er is een organisatie die protesteert tegen de witte condensstrepen die vliegtuigen in de lucht achterlaten.