Aantal verkeersdoden kan ruim helft lager

LEIDSCHENDAM - Het aantal mensen dat jaarlijks om het leven komt in het verkeer kan ruim de helft lager zijn dan de 1100 verkeersdoden die nu worden geteld. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) kan dat aantal met zevenhonderd dalen, mits de overheid vergaande maatregelen neemt.

De SWOV stelt in het onderzoek 'Veilig, wat heet veilig?', dat donderdag is gepubliceerd, dat de overheid te laag inzet met het streven 350 mensenlevens per jaar te sparen. Zo zouden volgens de SWOV snelheidsovertredingen binnen tien jaar tot het verleden moeten behoren.

De wegen zouden daarvoor moeten worden aangepast aan de snelheidslimiet die er geldt, de politie zou strenger moeten handhaven en technologische ontwikkelingen zouden de automobilist een handje moeten helpen het gaspedaal niet te diep in te drukken.

Scooter verbieden

De kwetsbaarste verkeersdeelnemers, jongeren, moeten volgens de SWOV tegen zichzelf in bescherming worden genomen. De overheid zou de scooter moeten verbieden en alleen nog het gebruik van de fiets met hulpmotor moeten toestaan. De minimumleeftijd voor het berijden van een brommer zou naar 18 jaar moeten. Voor beginnende automobilisten zou een nachtelijk rijverbod moeten gelden en een verbod om passagiers mee te nemen.

De SWOV vindt ook dat de overheid meer geld moet overhebben voor de verkeersveiligheid. De nasleep van verkeersongevallen kost nu 18 miljard per jaar, zo telt de SWOV medische kosten, materiële schade, economische schade door files, productieverlies van slachtoffers en immateriële schade bij elkaar op. Wanneer de voorgestelde maatregelen zouden worden uitgevoerd, zouden die kosten met tweederde kunnen dalen, zegt de stichting die het onderzoek op eigen initiatief uitvoerde.

Tip de redactie